E-Shop

Trenger du hjelp?

Coronavirus: Kinesiske masker overskygger belgierne.

Publisert 06.03.2021

1.

De nye virucidale maskene

2.

"I Jolimont kjøper vi belgisk"

Kontakt oss

Belgiske produsenter av kirurgiske masker kunne selge (enda) mer hvis det ikke var denne konkurransen fra utlandet, og hovedsakelig fra Kina. Sjefen for Altifort Boart-selskapet i Nivelles fordømmer det han kaller “urettferdig konkurranse” med produkter som ofte er “av dårligere kvalitet”.

For snart et år siden var det bråket i Belgia. Leger og sykehus løp bak kirurgiske masker som var mangelvare. Enda verre, vi hadde fått vite at minister De Block hadde fått et stort lager ødelagt. Det var først nødvendig å håndtere de mest presserende, noen ganger kjøpe masker som ikke virkelig oppfylte EUs standarder.

"Skuffet fordi vi kunne produsere dobbelt så mange masker hvis vi ble støttet av den føderale regjeringen "

Bart Gruyaert, Administrerende direktør i Altinfort Boart

Siden den gang har situasjonen endret seg mye. Regjeringen appellerte til velviljen til bedriftsledere som raskt begynte å lage “made in Belgium”-masker. I Vallonia er dette tilfellet med Altinfort Boart i Nivelles og Deltrian i Fleurus. Den første var spesialisert på design, produksjon og markedsføring av superslipende verktøy med høy presisjon. Sjefen hans er flamsk, han heter Bart Gruyaert og er litt “skuffet”. “Skuffet fordi vi kunne produsere dobbelt så mange masker, hvis vi ble støttet av den føderale regjeringen”, utbrøt han da han kom tilbake fra en forretningsreise til Lille. “Vi produserer to millioner kirurgiske masker per måned. I stedet for de 4 millioner som opprinnelig var planlagt. Vi kjører kun på én maskin med to skift på 5 arbeidere”.

"Det er fortsatt for mange kinesiske masker på det belgiske markedet. Og konkurransen er ofte urettferdig "

Bart Gruyaert, Administrerende direktør i Altinfort Boart

Selskapet ansatte derfor 10 personer i stedet for de 20 som var planlagt. “Det er fortsatt for mange kinesiske masker på det belgiske markedet. Og konkurransen er ofte urettferdig». “Urettferdig? , blir han spurt. “Vil du ha et eksempel? Belgiske produsenter er forpliktet til å sette varselet på de tre språkene. Ofte, for kinesiske masker, er det bare på engelsk eller til og med bare på fransk. Folk prioriterer ofte pris. De foretrekker å betale 50 % mindre… selv om kvaliteten på disse maskene bare når 70 %, mens den for belgierne er mer enn 98 %.» Han snakker om EFB, den bakterielle filtreringseffektiviteten til disse maskene. Bart Gruyaert innrømmer at ikke alle kinesiske masker er av dårlig kvalitet. “De som har samme kvalitet som vår selges mer eller mindre til samme pris. Det vi ber regjeringen om å gjøre er å være mer årvåken og håndheve standardene. Tiden er ikke lenger i dag for mangel, snarere tvert imot».

En mening mer eller mindre delt av Jean Kalyvas, markeds- og kommunikasjonsdirektør i Deltrian. “Vi kunne produsere 100 millioner masker per år, vi er mellom 1,5 og 1,7 millioner per uke”, spesifiserer han. “Det er sant at det gjør vondt når du taper et marked noen ganger for en forskjell på 1 cent per maske, men lovverket styrer anbudskonkurranser”.

De nye virucidale maskene kommer!

For å overleve og fortsette å utvikle seg må Belgiske selskaper innovere. Denne oppfatningen er godt forstått av lederne av Deltrian-selskapet i Fleurus, der 20 jobber har blitt skapt siden de begynte å produsere kirurgiske masker. “Vi er klar over konkurransen, og det er av denne grunn at vi stoler sterkt på forskning og utvikling, forklarer Jean Kalyvas, markeds- og kommunikasjonsdirektør i samfunnet. Deltrian har inngått samarbeid med en belgisk-luxemburgsk spin-off kalt Molecular Plasma Group. Den har utviklet et mikroskopisk belegg som inaktiverer viruspartiklene som legger seg på munnmaskene. Dette vil redusere risikoen for kontaminering ved håndtering av disse maskene.

“Dette beskyttelseslaget ble utviklet basert på sitronsyre som vi allerede finner i mat, kosmetikk eller vev. Det er helt ufarlig for brukeren», sier MPG. “Maskinen som produserer denne bleien kom i forrige uke. Vi tester den for tiden, og neste uke starter vi maskeproduksjonstestene, forteller Jean Kalyvas. “Vi har en liten eksklusivitet til å produsere dem tidligere enn de andre,”, gleder han seg. En pressekonferanse er berammet til 18. mars. Ekstrakostnadene for disse enda tryggere maskene vil være minimale.

"I Jolimont kjøper vi belgisk"

«Noen sykehus foretrekker å kjøpe kinesiske masker av lavere kvalitet enn belgiere», fordømmer sjefen for Altifort Boart. “Siden belgiske produsenter har gjort det, kan jeg fortelle deg at dette ikke er vår sak”, sier Bruno Lefébure, finansdirektøren i Jolimont-gruppen. “Vi var i kontakt med denne mannens firma, men vårt valg ble til slutt tatt med det flamske firmaet Brumed. Sentex Belgiums analyserapport garanterte en bakteriell filtreringseffektivitet på mer enn 99 %. Du vet, en krone per maske virker kanskje ikke så mye, men når du bestiller mellom 100 000 og 200 000 masker per uke, kan det fort summere seg».

Der, forteller økonomidirektøren, har han nettopp fått en bestilling på 576.000 masker fra Deltrian i Fleurus. “Det er 24 paller med 24 000 masker. Det er topp kvalitet fordi det er det vi ønsker for våre ansatte og for pasientene.» Disse maskene vil bli sendt til de seks sykehusene som utgjør Jolimont-gruppen. “Jeg snakker om enkle normale kirurgiske masker, ikke FFP2. Ved starten av epidemien måtte vi håndtere de mest presserende sakene. Det var ikke flere belgiske masker, og noen ganger måtte vi ødelegge lagre av dårligere kvalitet.

"Vårt styre gjorde det klart for oss at vi måtte kjøpe belgisk, selv om det var dyrere "

Bruno Lefébure, Finansdirektør i Jolimont-gruppen

Han innrømmer: “Styret vårt gjorde det klart for oss at vi måtte kjøpe belgisk, selv om det var dyrere. Jeg vet at det er i strid med respekt for offentlige kontrakter, men jeg tar det på meg. Sammen med våre advokater jobber vi med en parade som knytter seg til forsyningsgaranti og kriselagring levert av selskapet som vi la bestillingen til. Fordi, ja, vi har blitt sluppet av regjeringen og det er en tidligere soldat som sier det». Militær som ikke fordøyde at Belgia ødelegger sine lagre.

Kontakt oss

Har du spørsmål? Vårt team er her for å hjelpe deg.

Våre eksperter er tilgjengelige for å svare på alle dine spørsmål.

Kontakt vår ekspert