E-Shop

Trenger du hjelp?

Deltrian produserer 1,5 millioner "made in Belgium" masker per uke.

Deltrian, i Fleurus, produserer 1,5 millioner masker per uke. En vakker historie som blander solidaritet, lokal produksjon og diversifisering.

Publisert 28.12.2020

1.

1,5 millioner masker per uke

2.

Fra to til fire linjer

3.

Og etter pandemien?

4.

I hele verden

Kontakt oss

april 2020. Belgia, som resten av verden, synker dypere inn i koronavirusepidemien. I utgangspunktet avvist av belgiske myndigheter, blir munnmasken et sentralt instrument i kampen mot spredningen av sykdommen. En stor innbyggermobilisering gjør det mulig å kompensere for mangel på masker, men deres effektivitet må fortsatt være optimal.

Et selskap med base i Fleurus, Deltrian, spesialist på luftfiltrering i et halvt århundre, forble ikke urørt, ivrig etter å vise solidaritet.

"En maske er et filter, og våre vanlige leverandører er nettopp de som kan levere råstoffet til munnfiltrene. Vi kan ta med noe. "

Fra to til fire linjer

Deltrian lanserer etter en anbudskonkurranse fra den føderale regjeringen.

"Dette skulle gi to filtre for tøymasker til hver innbygger. Deltrian vant kontrakten, sammen med Sioen (Vest-Flandern), med en fordeling på 70 % - 30 %. "

Jean Kalyvas, Markedssjef i Deltrian

14 millioner filtre leveres den første uken i mai. Distribusjonen vil være kaotisk, og Fleurus-selskapet lager selv en kort video som forklarer hvordan man setter filteret inn i masken, med straff for å havne i søpla til mange innbyggere…

Det virkelige vendepunktet for Deltrian vil være en annen anbudskonkurranse fra den vallonske regjeringen. Denne gangen er det helmasker. Fordi de vallonske lederne ikke lenger ønsker å være avhengige av et globalisert marked for et så viktig produkt. Selskapet vinner kontrakten som i utgangspunktet innebærer produksjon av 5 millioner deler beregnet hovedsakelig for sykehus og AViQ.

Et spesifikt selskap ble dannet: Deltrian Protective Equipment, hvor Wallonia (Sogepa og SRIW) ble en 49 % aksjonær. For å svare på det vallonske markedet er to produksjonslinjer installert. Ytterligere to følger. For i mellomtiden har klientellet utvidet seg, spesielt til grupper av apotek, utdanningsinstitusjoner, SNCB, STIB, bedrifter, vanlige borgere.

"For å drive de fire linjene ble det ansatt 25 personer, de fleste fra regionen. Vi jobber med tre team, 24 timer i døgnet, 5 dager i uken.Vi produserer dermed 1,5 millioner masker per uke, eller 75 millioner per år! "

Og etter pandemien?

Alle lengter etter å bli kvitt dette viruset. Men risikerer ikke denne diversifiseringen av Deltrian derfor å bli fordømt?

"Vi åpner for det franske, italienske, tyske og nederlandske markedet. Konkurransen spiller. Vi produserer med en hastighet på 75 millioner masker per år, og vi tilbyr nye produkter. "

Jean Kalyvas, Markedssjef i Deltrian

Faktisk, i tillegg til type 2 og 2R som filtrerer mer enn 98 %, og borgermasken (mer enn 90%), vaskbar 25 ganger og sertifisert av Test-Achats.

"Deltrian vil snart tilby type 2+ med en virucidal plasma-innpakning. Den venter også på sertifisering for FFP2- og FFP3-masker. "

Jean Kalyvas, Markedssjef i Deltrian

Produkter rettet mot helsepersonell. Hun forhandlet også fram en avtale med NanOx, en Wépion-oppstart som hadde den gode ideen om en gjenbruksmaske, veldig hermetisk, i silikon, men hadde opplevd tilbakeslag for tilførselen av filtre.

"Vi har forbedret og industrialisert Nicolas Bustins idé, som er integrert i vår FoU-avdeling. DeltriNox vil kunne inneholde vårt utvalg av filtre. "

Jean Kalyvas, Markedssjef i Deltrian

Deltrian fortsetter å få mest mulig ut av sin nylige diversifisering. En nettside lar deg kjøpe masker. Det har også inngått en avtale med Codibel, i Seneffe, om å markedsføre hydroalkoholisk gel. Og dens masker er tilgjengelige i rødt Pelican-distributører i 17 land. I tillegg selger dens bærbare luftrensere som varmt kaker.

For å gjøre seg kjent, ved å satse på merkelappen “Made in Belgium”, har den inngått et samarbeid med Sporting de Charleroi, og den vil dele ut en maske til hver ungdomsskoleelev, i Wallonia og i resten av landet. Det ble også med i European Reservist-prosjektet som samler forskjellige selskaper med mål om å lage en handlingsplan innen 24 timer mot en annen pandemi.

For uten å si det for mye, tror Deltrian at det hun har fått på plass fortsatt kan være aktuelt dessverre.

"Masker bør bli en del av skikken for en del av befolkningen. Mot virus, men også mot forurensning. Hvert år, rundt om i verden, dør 7 millioner mennesker av det. "

I hele verden

Deltrian er et selskap opprettet i 1967, i Mont-sur-Marchienne, av Alexius-familien. Siden 1985 har det vært Jürgen Alexius hvem er administrerende direktør. Dens kjernevirksomhet er luftfiltrering. Den produserer, selger, installerer og vedlikeholder utstyr i felt så varierte som bilsektoren , biopharma, agri-food eller gassturbiner, både i Europa og andre steder i verden. Den utfører også en aktivitet belysning av LED-belysning.

Siden mars har den diversifisert seg med produksjon av munnmasker, som for tiden utgjør 10 % av aktiviteten. Deltrian sysselsetter 85 personer på sine Charleroi-anlegg, inkludert 25 for produksjon av masker. Det har 14 datterselskaper, med en total sysselsetting på nesten 600 personer. Tre ytterligere overtakelser annonseres snart.

Kontakt oss

Har du spørsmål? Vårt team er her for å hjelpe deg.

Våre eksperter er tilgjengelige for å svare på alle dine spørsmål.

Kontakt vår ekspert